…som
är ansvarig för SBBK:s föräldraråd som nyligen varit drivande i SBBK:s New
Body-kampanj.
Du
är engagerad i SBBK:s föräldraråd, vad är det är för något?
–
Föräldrarådet startade i höstas efter att Alexander (Wikner Nordberg, SBBK:s Sportchef Barn och Ungdom) kom med idén om detta och
frågade då om jag ville vara ansvarig för gruppen. I föräldrarådet sitter det
med en ansvarig förälder från respektive lag i ålder U12 till U19, och vi
träffas, eller numera online, en gång i månaden under säsongen. Tanken med
föräldrarådet är att vi tillsammans ska dela med oss erfarenheter och idéer
kring hur vi föräldrar kan stötta våra barn och ungdomar, hur vi kan jobba
tillsammans med planeringar av RM/USM, utbildningar av sekretariat, att vara en
länk mellan klubben och föräldrar i lagen. Att klubben kan ta upp frågor med
oss och som vi kan vara med och påverka kring lagen, säger Sarah Lindby.
Vad
tycker du är de positiva med föräldrarådet?
–
Det positiva med föräldrarådet tycker jag är att dels få höra och se hur andra
lag har gjort olika saker inom lagen, och att man får en klubbkänsla att vi gör
detta tillsammans. I och med Covid så har ju mer eller mindre hela säsongen
ställts in med matcher/turneringar så det har ju inte blivit riktigt som man
tänkt sig i. Så framöver hoppas jag att vi kan ses och jobba ihop oss mer för
att stärka föräldraengagemanget i klubben.
SBBK
har haft en New Body-kampanj, hur har föräldrarådet varit drivande
där?
– Idén om försäljningen kom redan under förra sommaren genom några föräldrar,
men då det kom lite tight inpå sommarlov och semestrar så besluta vi för att ta
upp det senare. Så idén togs upp i föräldrarådet i höstas och vi pratade kring
hur vi kunde hjälpa klubben tillsammans för att få in pengar i och med att
Scania Cup och Telge Open inte har kunnat genomföras. Vi beslutade då
tillsammans med Alexander, som tagit detta med övriga i klubben, att göra en
New Body försäljningen under en fyra veckors period, där hälften av intäkterna
skulle gå till sitt lag och resterande till klubben.
Och
hur gick det?
–
Totalt var det 16 lag som var med och sålde och jag skulle säga att många har
verkligen gjort sitt yttersta för att bidra till klubben. Utfallet blev
verkligen bra och tillsammans sålde vi totalt 2 290 paket, vilket gav en
total intäkt på 82.900 kr. Vid nästa föräldrarådsmöte ska vi diskutera lite
kring hur lagen tyckt att det har fungerat och jag hoppas att de är positiva
till att göra en sådan här försäljningen till hösten igen.
Men
du är inte bara engagerad i föräldrarådet, hur ser det engagemang ut i
SBBK? Och hur kom det sig att du blev engagerad i klubben?
– Mitt engagemang i SBBK började när min äldsta dotter började spela basket i
lågstadiet, och några år senare började även min son spela. Jag har själv
spelat basket i många år, dock inte i denna klubb, så för mig blev det en
självklarhet att engagera mig. I och med mitt intresse sen tidigare så har det
inte varit svårt att vara engagerad i basket/klubben, man kan ju säga att man
får uppleva allt kring basket en gång till fast på sidan om. Allt detta med att
sitta i sekretariat till att jobba under Södertälje Open och Scania Cup är så
kul och numera sitter jag även i sekretariatet på en hel del liga-matcher.
Under EF-åren med min dotter var jag även lagförälder, tillsammans med en mamma
till, och vi ordna med allt kring sekretariat- och transportscheman för
seriematcherna och även Scania Cup/Södertälje open-scheman.
Hur ser du på SBBK
som klubb?
– För mig har SBBK
som klubb alltid varit en gedigen klubb, med mycket erfarenhet, många bra
coacher och spelare. Klubben vill att alla ska känna en delaktighet och
gemenskap och att alla som vill spela basket ska få göra det. Utmaningarna just
nu i och med Covid är ju att kunna motivera och peppa sin spelare så att de
fortsätter med sin basket framöver, inte bara för sin egen skull utan också för
att klubben ska kunna fortsätta att vara verksam.
Rikard Aspegren